loading...
دهکده کنکور
مدیریت وبلاگ بوکانیان بازدید : 476 پنجشنبه 05 تیر 1393 نظرات (0)

نقشه‌خوانی

درک جسم سه‌بُعدی از روی نماهای دوبُعدی رانقشهخوانی يا مجهول‌يابی میگویند.

میتوانیم با دقت در دو نمای یک جسم و در نظرگرفتن حالتهای گوناگون، شکل سه‌بعدی جسم را درک کرده و سپس نمای سوم را که نمای مجهول نامیده میشود، بهدست آوریم. این عمل را مجهولیابی میگویند که همان نقشهخوانی است. مجهولیابی، فرمول دقیق و روشنی ندارد؛ ولی میتوان به كمك برخي روشها، به پاسخ رسید.

 نكته‌های مهم «نقشه‌خوانی يا مجهول‌يابی» از نقشه‌كشی(1)

 

روشهای نقشهخوانی

روش ذهنی:در این روش، یکی از نماها را در نظر میگیریم. اجسام فراوانی را که این نما میتواند مربوط به آنها باشد، تجسم کرده و سپس آنها را با نمای دیگر مطابقت میدهیم. یکی از آنها با نمای دیگر سازگار است. پس با چنین درکی، نمای سوم را تکمیل میکنیم. البته ممکن است به چند پاسخ برسیم. زیرا دو نما همیشه همهی جزئیات یک جسم را معرفی نمیکنند. پس اگر دو نما واقعاً برای معرفی یک جسم کافی نباشد، امکان چند جوابی برای نمای سوم هست. شکل زیر، نمونهای را نشان میدهد كه هر چهار نمایa ،b ،kو l می‌توانند نمای جانبي درستی برای دونمای داده‌شده، باشند.

 نكته‌های مهم «نقشه‌خوانی يا مجهول‌يابی» از نقشه‌كشی(1)

 

تجسم: تجسم در نقشهکشی، به مفهوم بهدست آوردن تصویری ذهنی از یک جسم موجود است که با نماهایش معرفی شده است. این امر به قدرت تصور افراد بستگی دارد و به هر حال میتوان آن را با تمرین، تقویت کرد.

ساختن قطعه:در این روش، یک جسم را با توجه به نماهای آن، از موادی شکل‌پذیر مانند فوم مي‌سازيم. سپس با توجه به جسم ساخته‌شده، نمای مجهول رسم میشود.

 اختلاف سطح:برخورد دو صفحه، ایجاد یک خط میکند. پس هرخط موجود در نقشه، نمایندهی یک اختلاف، میان دو سطح است.

نكته‌های مهم «نقشه‌خوانی يا مجهول‌يابی» از نقشه‌كشی(1) 

تجزيه:در این روش، جزئی از یک جسم را در نظرگرفته و نمای سوم آن جزء را به دست میآوریم. این کار را تا جایی ادامه میدهیم تا همهی جسم را شامل شود و نمای سوم تکمیل شود. این روش، شامل تجزیهی نقطه، خط، سطح و حجم میباشد.

 

و در پايان . . .

 

هيچ‌كس نمي‌تواند بگويد كه هر مجهولی را مي‌تواند پيدا كند و ممكن است نقشه‌ای كه برای يك نفر سخت است، برای ديگری ساده باشد. اين به نوع نگرش افراد بستگی دارد. 

مدیریت وبلاگ بوکانیان بازدید : 462 پنجشنبه 05 تیر 1393 نظرات (0)

قارن يا قرینه‌بودن، عبارت است از همسانی و توازن دو قسمت، نسبت به یک جزء مبنا.

نكته‌ها‌ی مهم «تقارن» از نقشه‌كشی(1) 

 

تقارن بر سه گونه است:  مرکزی، محوری و صفحهای.

 تقارن مرکزی

تقارن نسبت به یک نقطه را تقارن مركزی ميگویند.

شکلهای زیر، نمونههایی از تقارن مرکزی را در شكل‌ها و اجسام گوناگون، نشان میدهد. نقطهی O، مرکز تقارن است.

 

 

نكته‌ها‌ی مهم «تقارن» از نقشه‌كشی(1)

 

 

تقارن محوری

تقارن نسبت به یک محور را تقارن محوری میگویند.

برخی از شكل‌ها یا اجسام، دارای دو محور تقارن یا بیشتر هستند.

 

نكته‌ها‌ی مهم «تقارن» از نقشه‌كشی(1)

 

 

 

تقارن صفحهای

داشتن دو نیمهی همسان و قرينه، نسبت به یک صفحه را تقارن صفحه‌ای مي‌گويند. این تقارن، تنها ویژهی اجسام است. بعضی از اجسام، ممكن است بيش‌تر از يك صفحه‌ی تقارن داشته باشند.

 نكته‌ها‌ی مهم «تقارن» از نقشه‌كشی(1)

 

نیمنما

نیمی از یک تصویر متقارن را نیمنما میگویند. مهمترین دلیل ترسیم در حالت نیمنما، سادهتر شدن نقشه است.

نیمنما، جای کمتری را گرفته و سریعتر ترسیم میشود. علامت نیمنما، دو خط نازکِ موازی است که در هر دو سر محور تقارن، رسم میشود.

 

نكته‌ها‌ی مهم «تقارن» از نقشه‌كشی(1)

 

 

 

در اندازهگذاری نیمنما، خط اندازه فقط در یک سرِ خود فلش دارد و کمی از خط محور میگذرد؛ ولی هميشه اندازهی درست، روی آن نوشته میشود. 

 

نكته‌ها‌ی مهم «تقارن» از نقشه‌كشی(1)

مدیریت وبلاگ بوکانیان بازدید : 167 پنجشنبه 05 تیر 1393 نظرات (0)

شعر ریاضی

  این شعر رو یه دانش آموز تنبل نوشته:

ریاضی درس خشک و درس سردی است       ریاضی بهر ما همچون نبردی     است                                  

نبردی کاندر آن تیغت مداد است                     حریف و دشمنت مشق زیاد است 

نبردی کاندر آن خونت نریزند                          ولی صفرت به رنگ خون نویسند 

به میدان نبردش چو ن نهی پا                       نگاهت را بگردانی به هر جا   

به هر سو بهر قتلت ایستاده                        چهل فرمول تابع های ساده  

به مشرق خیل خط های عمودی                 به مغرب شصت و دو سور وجودی 

براکت این طرف با قدر مطلق                      در آن سو حد و انتگرال و مشتق  

دو صد لعنت بر این اقوام سینوس                به تانژانت و کتانژانت و کسینوس 

که فرمول های آن بی حد و بی حصر           بود ، در صورت و در مخرج کسر 

خلاصه می کنم دیگر کلامم                         قبولش می کنی یا نه ندانم 

به میدان پا منه کارت خراب است                 دراینجا نمره بیست چون سراب است

مدیریت وبلاگ بوکانیان بازدید : 233 پنجشنبه 05 تیر 1393 نظرات (0)

تست هوش تصویری

تست هوش اول:
در این تست هوش، تصویر ۹ انسان مخفی شدن.
با پیدا کردن ۶ تصویر در این تست هوش،میتونی از داشتن یه هوش معمولی خیالتون راحت بشه.
اگه تصویر هفتمی رو پیدا کردی متوجه میشی هوشت از حد معمول بالاتره و اگه در این تست هوش تصویر هشتمی رو پیدا کردی خیالت از داشتن یه هوش تقریبا خوب تخت تخت بشه و اگه نهمی رو پیدا کردی باید بهت تبریک بگیم چون تو از دسته افراد خیلی باهوش به حساب میایی.
 http://s2.picofile.com/file/7779188816/hhf172.jpg
تست هوش دوم:
تست هوش تصویری(درخت)
اگر بین ۰ تا ۵ تصویر صورت پیدا کردید – سبک مغز
اگر ۶ یا ۷ تصویر صورت پیدا کردید – کند ذهن
اگر ۸ یا ۹ تصویر صورت پیدا کردید – معمولی
اگر ۱۰ یا ۱۱ تصویر صورت پیدا کردید – خیلی خوب
اگر ۱۲ یا ۱۳ تصویر صورت پیدا کردید – نابغه
 http://s2.picofile.com/file/7779197525/hhf157.jpg
تست هوش سوم:
 
دقت کنید, تو این تصویر چندتا حیوون هست ؟ اگر بتوانید ۲۵ حیوان را پیدا کنید نشان از هوش سرشار شماست. فراموش نکنید شما تنها ۱ دقیقه فرصت دارید تا هر ۲۵ حیوان را نام ببرید.
 http://s2.picofile.com/file/7779196983/hhf158.jpg
تست هوش چهارم:
 
تست هوش تصویری (دانه های قهوه)
در این تست  هوش اگر بتوانید ظرف ۳ ثانیه صورت مردی را در میان دانه های قهوه در عکس  پیدا کنید، نیم کره راست مغز شما، بهتر از افراد دیگر پرورش یافته است. اگر بین ۳ ثانیه تا یک دقیقه طول بکشد، نیم کره راست مغز شما به صورت عادی پرورش یافته است. اگه بین یک دقیقه تا سه دقیقه طول بکشد، یعنی سمت راست مغز شما کند عمل میکند و باید پروتئین بیشتری مصرف کنید. اگر هم بعد از سه دقیقه هنوز نتوانستید آنرا پیدا کنید،پیشنهاد میشود بیشتر به دنبال انجام اینگونه تست ها باشید تا آن بخش از مغزتان قوی تر بشود.
(صورت ۱ دانه است پس به دنبال یک دانه باشید)
 http://s2.picofile.com/file/7779196127/hhf159.jpg
مدیریت وبلاگ بوکانیان بازدید : 250 پنجشنبه 05 تیر 1393 نظرات (0)

 

 درس 6

 

 

 

شیعه در لغت و قرآن به معنای یار،طرفدار و پیرو بکار رفته است.

 قرآن پیروان حضرت نوح و موسی (ع) را شیعه معرفی کرده است.

دستور حضرت رسول (ص) به پیروی از امیرالمومنین (ع) طبق حدیث جابر.

 

در دوران جاهلیت ریاست خاص،بزرگان و رؤسای قبایل بود و به فضایل  اخلاق هنگامی ارزش داشت که رئیس قوم و بستگانش دارای آن صفات باشند .حضرت رسول (ص) با این افکار جاهلی مبارزه میکردند و ملاک برتری را فضایل اخلاقی معرفی می نمودند.

 

 

ذکر فضایل حضرت علی (ع) و پیامبر (ص) :

 

1- علی مع قرآن و قرآن مع علی.  =  علی با قرآن است و قرآن با علی است.

 

2- علی مع الحق والحق علی مع.  =   علی با حق است و حق با علی است.

 

3- انا و علی ابوا هذه امت.  =   من و علی، پدران این امتیم.

 

4- انا مدینة العلم و علی بابها.  =    من شهر علم هستم و علی در آن است.

 

 

نکات:

 

علی پس از رسول خدا (ص) از همه دانا تر است.

علی (ع) در قرآن معصوم است به همین علت پیامبر توصیه به مراجعه به ایشان نمود.

بر مردم واجب است از دانش حضرت علی بهره ببرند و از او اطاعت نمایند.

 

تمجیدهای فراوان حضرت رسول (ص) از علی (ع) بخاطر ((ایمان))بی نظیر و ((عمل)) بی مانند ایشان است.

ویژگی ممتاز حضرت علی (ع) عدالت خواهی و دفاع از مظلومان بود.

نام شیعیان و پیروان امیرالمومنبن با عدالت اسلامی همراه است.

 

باور های مشترک مسلمانان = خدا - پیامبر- قرآن - قیامت

 

تشیع و وحدت مسلمانان:ما نباید از مسئله ای مهم و حیاتی یعنی حفظ وحدت مسلمانان و تلاش برای سربلندی،عزت،استقلال،و حفظ منافع مسلمانان غافل از شویم.

برای حفظ همبستگی و وحدت میان مسلمانان باید به نکات زیر توجه کنیم :

1- با هوشیاری در دام تفرقه و جنگ بین خود نیفتیم.

2- از احانت و توهین به مقدسات سایر مسلمانان خودداری کنیم.

3- همراه تمام مسلمانان برای پیروزی،عزت و سر بلندی مسلمانان در تمام نقاط جهان تلاش کنیم.

4- از مظلومان مسلمان در تمام نقاط جهان با روش های درست دفاع کنیم و برای رهایی آنان از ظلم بکوشیم.

5- اعتقادات خود را با دانش و استدلال ارتقا ببخشیم وبا دیگر مسلمانان بر اساس معرفت و استدلال سخن بگوییم و اعتقادات خود را با به نحو صحیح بیان کنیم .

6- به عنوان شیعه امیرالمومنین به گونه ای زندگی کنیم که سبب بد بینی دیگران به تشیع نشویم.

 

مدیریت وبلاگ بوکانیان بازدید : 262 پنجشنبه 05 تیر 1393 نظرات (0)

 

تداوم رسالت

قلمرو های  رسالت

 

1-دریافت و ابلاغ وحی

خصوص پیامبر با رحلت پیانبر این بخش لز رسالت پایان می یابد و به علت حفظ قرآن از تحریف نیاز به مبعوث شدن پیامبر جدید نیست .

2-مرجعیت علمی ( تعلیم وتبیین دین )

3- ولایت و رهبری جامعه (ولایت ظاهری)

4-ولایت معنوی

سه وظیفه بعدی پس از رحلت پیامبر (ص)توسط امامان ادامه می یابد .

پیامبر (ص): ((من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه)) بیانگر ضرورت و اهمیت شناخت امام زمان خود.

تعیین امام از طرف خداوند انجام می شود و پیامبر ایشان را به مردم معرفی می نماید . امام هم مانند پیامبر باید عصمت داشته باشد تا مردم در درستی راهنمایی ها و فرمان های وی به تعیین و اطمینان برسند .

 

1-در مراسم دعوت خویشان

-3سال پس از بعثت پیامبر (ص)در مراسمی که 40نفر از بزرگان بنی هاشم در آن حضور داشتند ، حضرت علی (ع)

را به عنوان برادر ،وصی و جانشین خود معرفی کرد . همانا این ، برادر من وصی من و جانشین من در میان  شما

خواهد بود .

2-نزول آیه ی ولایت (علی (ع) در حال رکوع نماز ، انگشتری خود به فقیر بخشید )

-آیه ((انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم راکعون))

3-نزول آیه ی تطهیر (در خانه ی ام سلمه)

-آیه ((انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهر کم تطهیرا))

پیام :

 1-عصمت حضرت علی (ع)،حضرت فاطمه(س)و امام حسن(ع) و امام حسین (ع)

2-کلمه ی ((اهل بیت))  به طور خاص به کار رفته و سایر وابستگان  پیامبر را شامل نمی شود

3-اطاعت از آنها بر مردم واجب است .

4-این افراد معصوم شایستگی جانشینی حضرت رسول (ص)را دارند .

5-اطاعت از حضرت فاطمه هم بر مردم واجب است

4- حدیث جابر :

آیه (( یا ایها الذین اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولی  الامر  منکم فان تنازعتم ...)) این آیه به آیه ی ((اطاعت )) و

نیز ((اولی الامر ))معروف است .

پیام :

 1- مسمانان در هر عصر باید فرمانبردار خداوند ، پیامبر (ص)و ولی امر باشند .

2-مسلمانان هنگام اختلاف باید اختلاف خود را پیش خدا و رسول او برند.

3- اطاعت از ولی امر مانند اطاعت از خدا و رسول بر مردم واجب است .

نکات : 1- جابر بن عبدالله  انصاری در مورد اولوالامر از پیامبر سوال کرد .

2-پیامبر در پاسخ جابر نام و مشخصات 12 امام را یک به یک ذکر کردند .

۵-حدیث منزلت :

-پیامبر (ص)به علی (ع) فرمود ((انی منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی))

پس از پیامبر (ع) حضرت علی(ع) جز در مقام رسالت تمام وظایف پیامبر را به عهده داشت .

6-حدیث ثقلین :

پیامبر (ص): ((انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله عترتی اهل بیتی .....))

پیام : 1-قرآن و عترت همواره با هم اند و هر دو با هم موجب هدایت و نجات پیروان است .

2-عترت نیز مانند قرآن از خطا و اشتباه  مصون  است .

3-در هر عصر و دوره ای با ید امام معصوم با شد تا به سوالات مردم درباره قرآن پاسخ دهد .

7-حدیث غدیر 
((من کنت مولا فهذا عای مولاه ))

آیه : ((یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل ..)) این آیه به آیه ی ((ابلاغ))و نیز آیه ی تبلیغ  معروف است .

 

نکات :

1- این آیه پس از حجه الوداع در روز 18 ذیحجه در غدیر خم  نازل شد .

2-پیامبر (ص) طی مراسمی پس از نزول آیه فرمود ((من کنت مولاه و فهذا علی مولاه ))

3- ((مولی))  در این حدیث به معنای ولی و سر پرست است که دلالت بر امامت و جانشینی دارد .

4- این فرمان خداوند نشان میدهد که مقام امامت هم تراز رسالت می باشد .

مدیریت وبلاگ بوکانیان بازدید : 241 پنجشنبه 05 تیر 1393 نظرات (0)

داوطلب هاي عزيز

در روزهاي پاياني براي نتجه گيري بيشتر توجه تان را به نکات کليدي در هر درس جلب مي کنيم و خواهان تمرکز و دقت شما براي گرفتن بهترين نتيجه هستيم.
 

در درس آشنايي با بناهاي تاريخي توجه دوره هاي تاريخي و بناهاي شاخص هر دوره مهمند که به صورت خلاصه داريم:

دوره

بنا

هخامنشي

کاخ شوش-تخت جمشييد-

اشکاني

کاخ آشور – کاخ نسا – کاخ و شهر هترا – مجموعه کوه خواجه

ساساني

کاخ فيروزآباد – قلعه دختر- تاق کسري – کاخ بيشاپور – کاخ سروستان

صفوي

کاخ چهل ستون - کاخ  عالي قاپو – کاخ هشت بهشت – کاخ صفي آباد

افشاريه

قصر خورشيد 

زنديه

ارگ کريمخاني

قاجار

عمارت تخت مرمر – کاخ صاحبقرانيه – کاخ شهرستانک – کاخ فرح آباد

پهلوي

کاخ مرمر – کاخ ميان پشته – کاخ رود سر و کاخ رامسر

توجه به وي‍زگي هاي اقليم ها نيز از نکات مهم و قابل بررسي در اين درس هستند.

انواع مساجد و بررسي معماري آن ها از قلم نيفتد..

در فضاهاي خدماتي کاروانسرا ها و پل ها بيشتر قابليت بررسي دارند.

در فصل آخر هم انواع تزيينات  و 4 اصل تز يين مهم هستند.

در درس عناصر و جرييات با بررسي سوالات اخير به نظر ميرسد فصول 2 و3 و  9 به لحاظ اشکال و محتوا مهم تر و بايد تسلط لازم را داشته باشيد..

در درس ترسيم فني زمان با قيمانده را روي تسلط بيشتر و بهتر مبحث سه نما در انواع و حالت‌هاي مختلف آن به خصوص مجهول يابي آن و تشخيص نماي صحيح از بين 12 تصوير داده شده که قطعا زمان بيشتري از شما خواهد گرفت.

در درس تاسيسات با توجه به کنکور پارسال و اين که دومين سال سوال اين درس است، برگرفته مي‌شود که درگير موضوعات پيچيده و مفهومي کتاب نيستيد و مطالعه کامل متن به پاسخگويي کامل شما منجر مي‌شود.با ساده تر شدن بخش فاضلاب مطالعه دقيق اين بخش اين قطعيت را در پاسخ دادن به 5 سوال اين بخش فراهم مي کند هرچند که بخش برق نيز به غير از بخشنقشه خواني که کمي مفهومي تر است اين پتانسل را دارد که به راحتي به سوالات پاسخ دهيد.زدن درصد 100 در اين درس دور از انتظار نيست.

درس شناخت مواد نيز مانند درس آشنايي درسي حفظي بوده و جز با تکرار مطالب و  مرور هروزه ان قادر به پاسخ گويي کامل نخواهيد بود.به طور ميانگين در اين درس از هر مبحث يک سوال را خواهيد داشت که در اينصورت اهميت فصول را يکسان ميکند.فصول 4 و 7 و 8 و 10 مطالب مهمي را دارند.سعي کنيد در اين درس و درس آشنايي با علامت گذاري و ايجاد کلمات کليدي به تسلط بيشتر خود کمک کنيد.

در درس مباني طراحي معماري فصول 4 و 6 خوب مسلط شويد. عرصه ها از مطالب مهم اين درس هستند .توجه به سوالات مفهومي در اين درس که در سالهاي اخير توجه خاصي به آن مي‌شود را فراموش نکنيد.

در درس نقشه کشي روي مبحث پله و نيز محاسبات کد ها زمان کافي را بگذاريد.اگر در طول سال تحصيلي اين درس را جدي گرفته باشيد به راحتي به اين سوالات پاسخ خواهيد گفت..فصل 8 کتاب و اشکال پروفيل ها از مطالب مهم و حتمي اين درس هستند

درس مباني هنر هم روي اشکال و مفاهيمي که آن شکال درباره آن آورده شده اند خوب مسلط شويد.گرفتن نمره کامل از اين درس بسيار ساده تر از آن است که فکر کنيد.

مدیریت وبلاگ بوکانیان بازدید : 510 پنجشنبه 05 تیر 1393 نظرات (0)

1- حتماً ساعت مچی همراه خودتان داشته باشید و از آن برای تنظیم زمان استفاده کنید.

2- زمان پیشنهادی برای هر درس را از روی دفترچه‌ی سؤال بخوانید و همان زمان را برای هر درس اختصاص دهید.

3- از تکنیک "ضربدر و منها" استفاده کنید. ابتدا سؤالاتی را که بلدید پاسخ دهید؛ سپس سؤالات مشکل و وقت‌گیر را پاسخ دهید.

4- هرگز زمان زیادی را روی یک درس خصوصاً ریاضی نگذارید. هر درسی سهم خود را در قبولی شما دارد پس همه‌ی درس‌ها را فدای یک درس نکنید؛ چون ممکن است وقت کمی برای درس‌های آسان‌تر بماند و در اثر عجله کردن، سؤالات آسان را از دست بدهید.

5- به محض این‌که جواب سؤال را پیدا کردید آن را وارد پاسخ‌برگ کنید. بعضی دانش‌آموزان ابتدا جواب‌ها را در دفترچه‌ی سؤال تیک می‌زنند سپس همه‌ی آن‌ها را وارد پاسخ‌برگ می‌کنند. این یک "اشتباه بزرگ" است؛ چون اگر وقت آزمون پایان یابد به شما فرصت وارد کردن پاسخ‌ها را نمی‌دهند و پاسخ‌برگ را سفید از شما تحویل می‌گیرند. ضمناً احتمال اشتباه وارد کردن هم بیش‌تر می‌شود.

6- زیر کلمات کلیدی سؤال خط بکشید و دقت کنید سؤال از شما چه می‌خواهد.

7- سر جلسه‌ی آزمون خودتان را مدیریت و کنترل کنید. اگر سؤالات مشکل بود روحیه‌ی خود را حفظ کنید؛ چون برای همه مشکل است. سعی کنید از همه‌ی توانتان استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. اگر سؤالات آزمون آسان‌تر از سؤالاتی بود که تا به حال خوانده‌اید تعجب نکنید. فکر نکنید اگر جواب‌ها بدون استفاده از راه‌حل‌های پیچیده به دست آمد عجیب است! انتظار سؤالات ساده را هم داشته باشید.

8- به اطرافیانتان و این‌که چگونه به سؤالات جواب می‌دهند اهمیت ندهید و تمام تمرکزتان را روی دفترچه‌ی سؤال خودتان بگذارید

مدیریت وبلاگ بوکانیان بازدید : 136 چهارشنبه 04 تیر 1393 نظرات (2)

کارشناسان سلامت بر این عقیده‌اند که نخوردن صبحانه در روز‌های آماده‌سازی برای کنکور سطح یادگیری را کاهش می‌دهد اما علاوه بر این موضوع، نخوردن صبحانه، به خصوص در روز آزمون باعث ضعف در سیستم ایمنی بدن می‌شود و به اصطلاح، داوطلب در روز کنکور دل‌ضعفه می‌گیرد که آثاری همچون سرگیجه و کاهش فشار خون در این موقعیت حساس را به دنبال خواهد داشت.

برای مقابله با این اثرات، داوطلب نیازمند برنامه‌ریزی صحیح غذایی است تا به وسیله آن بتواند روش تغذیه نامناسب را تغییر و کیفیت یادگیری و نحوه بهینه آزمون دهی را افزایش دهد.

صبحانه داوطلب باید به صورت کامل شامل شیرینی، میوه یا آب‌میوه تازه، شیر، پنیر، مغزها مانند گردو و بادام، تخم مرغ و حبوباتی مانند عدسی، همراه با کمی چای که حاوی کافئین است باشد تا تاثیرش بر حافظه مشخص شود.

کارشناسان بر این باورند که داوطلبان بخصوص در هفته پایانی کنکور برای اجرای یک برنامه دقیق و صحیح غذایی مطالعه در شب را کمتر کنند یا اگر مجبور به انجام این کار هستند باید نکاتی را در نظر بگیرند. معمولا به افراد عادی توصیه می‌شود نیمه‌شب از هیچ ماده‌غذایی‌ استفاده نکنند زیرا چاق می‌شوند اما در داوطلبان کنکور بحث چاقی مطرح نیست و مهم، قدرت یادگیری است. بنابراین به آنها توصیه می‌شود هنگام مطالعه و تقریبا در نیمه‌های شب از یک میان‌وعده سبک استفاده کنند زیرا در غیر این صورت دچار کاهش قندخون می‌شوند و تمرکزشان کم می‌شود.

بهترین میان‌وعده برای نیمه‌شب، یک میان‌وعده سنتی مانند نان و پنیر و گردو، نان و پنیر و سبزی، نان و پنیر و خیار و گوجه یا یک ساندویچ کوچک تخم‌مرغ است.

نکته مهم دیگر اینکه استرس سبب دفع ویتامین C از بدن می‌شود و بنابراین تاکید می‌شود در وعده‌های غذایی خود از میوه‌ها و سبزی‌های فراوان استفاده کنند.

همچنین کارشناسان می‌گویند داوطلبان در شب‌های آخر برای بیدارماندن بیشتر از قهوه و چای غلیظ استفاده نکنند. شاید استفاده از قهوه در کوتاه‌مدت تاثیر داشته باشد و فرد را هوشیار نگه دارد اما حتما در شب‌های بعد، باعث اختلال در یادگیری می‌شود.

داوطلبان کنکور باید از مصرف غذاهای حجیم و سنگین پرهیز کنند، غذاهای سرخ کرده و پر چرب باعث پر شدن معده و احساس سنگینی در معده شده و متعاقب آن ممکن است اختلال در خواب برای فرد ایجاد کند.

مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان ،برنج، سیب زمینی و حبوبات در این دوران لازم است زیرا قند کربوهیدرات‌های پیچیده به تدریج وارد خون می‌شود، در نتیجه اگر فرد دچار افت قند خون شود از این طریق جبران می‌شود.

مصرف روزانه یک لیوان شیر برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای امتحان موثر است، سیر و خرما نیز بسیار توصیه می‌شود.

لبنیات به ویژه ماست که حاوی کلسیم است در سیناپس‌های عصبی و برای انتقال پیام‌های عصبی به عضلات نقش مهمی دارد که البته این خاصیت در ماست به دلیل وجود اسید لاتیک بیشتر است، به همین دلیل هم مصرف آن شب‌ها و قبل از خواب توصیه می‌شود.

توصیه متخصصان تغذیه است که مصرف ماهی که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است می‌تواند در افزایش قدرت یادگیری فرد موثر باشد.

کارشناسان عقیده دارند که داوطلبان کنکور به خصوص در روزهای پایانی مانده به کنکور باید مانند برنامه‌ریزی درسی برای تغذیه خود نیز برنامه‌ریزی کنند.

مدیریت وبلاگ بوکانیان بازدید : 206 چهارشنبه 04 تیر 1393 نظرات (0)

سترس واژه ای است که خیلی از ما با آن آشنا هستیم وآن را درک کرده ایم.گاهی آن قدر درگیر این حس می شویم که دیگر شادی زندگی را گم می کنیم وطبیعی است که در شرایط ماشینی امروز هم استرسجزئی از زندگی همه ما شده است.

خیلی از ما به واسطه شغل یا مسائل دیگر زندگی مان هر روز دچار استرس می شویم ویا حتی خیلی شنیده ایم که مثلا می گویند فلانی خیلی استرس آور است واصلا بودنش استرس زا است.

دکتر حامد محمدی کنگرانی، روانپزشک، درباره استرس می گوید: استرس یک واژه علمی نیست.اما هر چیزی که باعث ایجاد فشار روحی در فرد شود استرس زا است. او معتقد است،اضطراب با خود ترس ونگرانی را به همراه دارد.مثلا فردی می گوید:از بروز یک حادثه مبهم نگرانم،که نمی دانم آن چیست؟وبرای همین دچار اضطراب هستم.اما مثلا ما در شب امتحان استرس پیدا می کنیم و می دانیم برای چه چیزی استرس داریم ودر این شرایط هم استرس پیدا می کنیم و هم می ترسیم.واین ترس یعنی احساس دلشوره ونگرانی از یک چیز واضح.

مثلا ما از مردن می ترسیم.پس ترس بیشتر نمود بیرونی دارد در حالی که اضطراب یک چیز دورنی است. ضمنا باید اشاره کنم حرف هایی که درطول روز ما با یکدیگر می زنیم ومی شنویم خود می توانند عاملی برای بروز استرس باشند.پس باید سعی کنیم واژه هایی که به کار می بریم بیشتر مثبت باشند تا منفی چون کلمات با خود انرژی هایی به همراه دارند که اثر گذارند.

شاید بارها برای کسی پیش آمده باشد که از یک اتفاق خیلی خوشایند هم باز دچار استرس شده باشد مثل استرس سفر رفتن. دکتر محمدی درباره این که آیا استرس در احساس شادی هم وجود دارد یا خیر می گوید: بله، این حس در بعضی از افراد وجود دارد مثلا خیلی از والدین هستند که حتی پس از قبولی فرزندانشان در کنکور باز هم نگرانند واسترس دارند چون نمی دانند آینده فرزندشان چه می شود ویا بسیاری از والدین حتی از ازدواج موفق فزرندانشان احساس نگرانی می کنند واین دغدغه را دارند که مثلا نکند فرزندم، داماد یا عروسم را چشم بزنند،نکند روزی زندگی آن ها بهم بخورد.پس در حس شادی هم ممکن است علائماسترس واضطراب وجود داشته باشد.

 

با این حال خیلی از افراد تلاش می کنند که خود را از این حس استرس رهایی بدهند و با آرامش زندگی کنند اما باز هم موفق نمی شوند دکتر محمدی در این باره این گونه نظرش را بیان می کند: خیلی خوب می دانیم که امکان حذف استرس در شرایط امروز جامعه ماوجود ندارد.پس باید با آن کنار بیایم.اما می توانیم روش هایی را برای کم کردن آن نیز به کار بریم،مثل:ورزش کردن،برنامه ریزی کردن،مشورت کردن با افراد قابل اعتماد،مطالعه کردن،نیایش کردن و...

البته نا گفته نماند که شخصیت افراد در حل این مشکل بسیار تعیین کننده است مثلا کسی که حتی در شرایط عادی هم دچاراسترس و اضطراب است قطعا نمی تواند در این امر موفق شود.

دکتر محمدی، دراین مورد می گوید: قطعا این موضوع بی تاثیر نیست.عده ای از افراد در مواجه با یک مشکل آن را می پذیرند وسعی می کنند احساسات خود را کنترل کنند اما عده ای دیگر نه تنها آن شرایط را نمی پذیرند بلکه،دچار هیجان می شوند ونمی توانند راهی برای مشکل خود پیدا کنند.

حتی جالب است بدانید افرادی که سازگاری بیشتری دارند وقتی مشکلی برایشان پیش می آید سعی می کنند استرس وهیجان خود را با درد ودل کردن،مناجات کردن،ورزش کردن و...از بین ببرند در صورتی که افراد نا سازگار با سیگار، مواد مخدر، پرخاش کردن و...خود را خالی می کنند. پس وقتی دچار یک توفان ذهنی می شویم بهتر است در ابتدا آرام باشیم و از دیگران نیز کمک بخواهیم. از آن طرف عده ای هستند که در شرایط کاملا عادی ،بازهم دچار استرس می شوند. چون از یک واقعه مبهم که نمی دانند چیست می ترسند.واین ترس های نا شناخته آرامش زندگی را از آن ها سلب خواهد کرد.برای همین دائم دچار تنش و دلشوره می شوند چون منتظر یک اتفاق هستند.وبهتر است اگر فردی همیشه این حس را دارد به یک مشاور مراجعه کند.

یکی از موضوعات داغ این روزها بحث کنکور است. هرچند که ظرفیت دانشگاه ها بسیار زیاد شده، اما هنوز هم این امتحان سرنوشت ساز است و خانواده ها حتی شاید بیشتر از خود فرزندانشان استرس دارند.

این روانپزشک درباره استرس شب کنکور راهکارهای را ارائه کرده و می گوید: متاسفانه در کشور ما سالهای سال است که کنکوررا بزرگ جلوه داده اند تا جایی که حتی اسمش هم استرس آور است.پس بهتر است در روزهای نزدیک به کنکور خیلی در مورد آن با فرد متقاضی صحبت نکنیم وسعی کنیم به او آرامش بدهیم.وحمایتش کنیم.و پیشنهادم برای افرادی که می خواهند کنکوربدهند این است که حتما شب کنکوررا راحت بخوابند و به چیزی هم فکر نکنند وسعی نکنند تا آخرین لحظه درس بخوانند چون بیشتر مضطرب خواهند شد.و اگر کسی نتوانست استرسش را کنترل کند  بهتر است از خوراکی ها و جوشانده هایی مثل گل گاو زبان به عنوان آرامش بخش استفاده کنند. .

 

تمام ورزش ها چون نتیجه نا معلوم دارند استرس آورند

چند هفته ای است که تب فوتبال و جام جهانی حسابی بالا رفته است وهمه جا صحبت از این ورزش پر هیجان است تا جایی که حتی آدم های غیر فوتبالی هم مسابقات را دنبال کرده و اظهار نظر می کنند.این روانپزشک درباره تب فوتبال و استرس های ناشی از آن ورزش می گوید: هر ورزشی چون نتیجه نا معلومی دارد پس هیجان آورو استرس آور است.تماشای فوتبال هم همین طور است.ضربان قلب را بالا می برد و باعث تخلیه روحی مخاطبان می شود.به نظرم درگیر شدن ذهن در این شرایط هم خوب است و هم بد.خوب است چون در یک زمان مشخص فرد از همه فکر های آزار دهنده اش رهایی می یابد وبد است چون،از یکسری موضوعات دیگر بی خبر می ماند.واز این نظر بعضی مسائل مهم ممکن است دیگر به چشم نیایند.

در جامعه امروز ما هیجان و استرس های زیادی وجود دارد که بی شک خیلی از آن ها پیش بینی نشده اند وبرای همین اضطراب ما را دو چندان می کنند مثلا به فردی خبر می دهند که به دلیل جا به جایی مدیران دیگر نیازی به او ندارند و از محل کارش اخراج می شود.

دکتر محمدی در باره رویارویی با این گونه مشکلات می گوید: موضوعی که به آن اشاره کردید یک بحران است وفرد در این شرایط اگر نمی تواند از حس نگرانی ای که دارد رهایی پیدا کند باید حتما به پزشک مراجعه کند در کشورهای غربی زیاد دیده ایم که فرد پس از اخراج شدن از محل کارش به خانه برگشته و خود کشی کرده.چون نمی توانسته شرایط جدید خود را بپذیرد.البته حمایت اطرافیان هم خیلی مهم است چون اگر حمایتی از او نشود ممکن است دست به کارهای غیر منطقی بزند.بهرحال در این شرایط بهتر است امیدمان را از دست ندهیم وبه راههای تازه تری بیندیشیم.

اگر دقت کنید بسیاری از آدم ها حتی در سنین خیلی کم همیشه دچار استرس و تشویش هستند ووقتی با آن ها صحبت می کنیم می گویند دست خودمان نیست همیشه این استرس با ما بوده است. 

دکتر محمدی کنگرانی درباره این گونه افراد می گوید:استرس از همان دوران بارداری می تواند به جنین منتقل شود و در حال حاضر افراد زیادی داریم که افسرده ویا حتی به شدت مضطرب هستند که این اختلال ها از همان دوران بارداری مادر به آن ها رسیده است.مثل مادرانی که در شرایط سخت دوران جنگ باردار بوده اند ویا زایمان کرده اند. پس استرس از همان دوران شکل گیری نطفه اثر خود را خواهد گذاشت.و جالب است بدانید استرس حتی مسری هم هست واز فردی به فرد دیگر منتقل خواهد شد.به خاطر همین هم است که بچه هایی که والدین مضطربی دارند وجو خانه یشان پر تنش است بیشتر دچار استرس می شوند.

مدیریت وبلاگ بوکانیان بازدید : 250 چهارشنبه 04 تیر 1393 نظرات (0)

در مطلب زير خلاصه‌اي از نكات نيمسال دوم كتاب علوم زيستي و بهداشت آورده شده است. اميدواريم مطالعه‌ي آن براي امتحان پايان ترم شما مفيد باشد.

1)      به مجموعه‌ي تمامي موجودات زنده و غير زنده‌ي يك محيط كه با هم در ارتباط هستند اكوسيستم مي‌گويند.

2)      درون هر اكوسيستم رابطه‌ي غذايي بين موجودات زنده برقرار مي‌شود. به اين رابطه‌ي غذايي زنجيره‌ي غذايي مي‌گويند.

3)      چند زنجيره‌ي غذايي كه با هم در ارتباط باشند شبكه‌ي غذايي را تشكيل مي‌دهند.

4)      كاهش تدريجي مقدار انرژي از توليد كننده‌ها به مصرف‌كننده‌هاي يك زنجيره‌ي غذايي به صورت هرمي نمايش داده مي‌شود كه هرم انرژي نام دارد.

5)      هرم انرژي هرم ماده نيز به شمار مي‌رود، زيرا موجودات زنده براي به دست آوردن انرژي، غذا مصرف مي‌كنند.

6)      شرايط لازم براي پوسيدگي عبارتند از: رطوبت كافي، گرماي كافي، حضور اكسيژن و نبود تركيبات شيميايي مضر و كشنده براي تجزيه‌كنندگان.

7)      اسيد حاصل از تنفس بي‌هوازي از تجزيه و پوسيدگي جلوگيري مي‌كند.

8)       چرخه‌ي عناصري مانند كربن و نيتروژن با كمك فرايند پوسيدگي در طبيعت تكميل مي‌شود.

9)      آذرخش هميشه مقداري نيترات توليد مي‌كند.

10)   باكتري‌هاي تجزيه كننده، شوره‌گذار و تثبيت كننده‌ي نيتروژن همگي به اكسيژن نياز دارند؛ اما باكتري‌هاي شوره‌زدا به اكسيژن احتياج ندارند.

11)   گياهان و جانوران هميشه دي‌اكسيدكربن توليد مي‌كنند. گياهان فقط در برابر نور فتوسنتز مي‌كنند و دي‌اكسيد كربن جذب مي‌كنند.

12)   مقدار انرژي نور كه در گياهان به صورت مواد آلي ذخيره مي‌شود بازده مصرف انرژي ناميده مي‌شود.

13)   از انرژي نوري كه به سطح برگ سبز مي‌تابد، حدود 4% صرف تنفس و حداكثر 5% در مولكول‌هاي نشاسته ذخيره مي‌شود.

14)   از انرژي مواد غذايي خورده شده توسط گاو، تنها 4% در بافت‌ها ذخيره مي‌شود. 33% در تنفس و 63% نيز در توليد مدفوع صرف مي‌شود.

15)   ماده‌ي حشره‌كش DDT مدت زيادي در طبيعت و در بدن جانداران پايدار باقي مي‌ماند.

16)   محلي كه موجود زنده به طور طبيعي در آن زندگي مي‌كند زيستگاه نام دارد.

17)   در حلزون‌، شاخك‌ها جانور را براي يافتن غذا و فرار از دشمنان ياري مي‌دهد. پاهاي ماهيچه‌اي نيز به سطح حركت مي‌چسبند و باعث حركت در جهت افقي و عمودي و بر سطح شيب‌دار مي‌شوند.

18)   تغييرات فصول باعث تغييرات شرايط زيستگاه‌ها و در نتيجه فراواني گونه‌هاي مختلف مي‌شود.

19)   زماني كه درختان بزرگ در يك اكوسيستم جايگزين مي‌شوند، آن اكوسيستم به اوج مي‌رسد و پس از آن تغيير ديگري در آن‌جا صورت نمي‌گيرد.

20)   به مجموع افرادي كه به يك گونه تعلق دارند و در مكان و زمان مشخصي زندگي مي‌كنند، جمعيت گفته مي‌شود.

21)   گونه‌ي غالب، گونه‌اي است كه بيشترين اثر را بر اكوسيستم دارد و گونه‌ي فراوان گونه‌اي است كه در همه جا حضور دارد.

22)   يكي از مهمول‌ترين روش‌هاي نمونه‌برداري استفاده از چارچوب مي‌باشد.

23)   عوامل افزايش افراد يك جمعيت عبارتند از تولد و مهاجرت افراد به داخل اين جمعيت.

24)   عوامل كاهش افراد يك جمعيت عبارتند از مرگ‌و‌مير و مهاجرت افراد اين جمعيت به خارج.

25)   تعداد افرادي كه در زمان خاصي در واحد معيني از سطح (براي موجودات ساكن خشكي) يا در حجم معيني (براي موجودات آبزي) زندگي مي‌كنند، تراكم جمعيت را مشخص مي‌كنند.

26)   بيماري‌هاي واگير آن دسته از بيماري‌ها هستند كه توسط عاملي به انسان سرايت مي‌كنند. از جمله‌ي اين عوامل مي‌توان ويروس‌ها و باكتري‌ها را نام برد.

27)   ويروس‌ها ساختار سلولي ندارند بنابراين براي توليد مثل بايد وارد سلول‌هاي زنده شوند و با استفاده از مواد موجود در سلولميزبان توليد مثل كنند.

28)   پيكر هر ويروس از يك بخش نوكلئيك‌اسيد و پوششي پروتئيني به نام كپسيد درست شده است.

29)   هر ويروس يك ميزبان اختصاصي دارد و فقط به يك نوع سلول زنده حمله مي‌كند.

30)   براي مشاهده‌ي ويروس‌ها بايد از ميكروسكوپ الكتروني استفاده كرد.

31)   بسياري از ويروس‌ها پس از ورود به سلول‌هاي بدن ميزبان، فعاليت‌هاي سلول را تغيير مي‌دهند و در نتيجه سلول نمي‌تواند به زندگي عادي خود ادامه دهد.

32)   هنگامي‌ كه ويروسي به سلول‌هاي بدن حمله مي‌كند اين سلول‌ها ماده‌اي پروتئيني به نام اينترفرون ترشح مي‌كنند.

33)   اينترفرون در سلول‌هاي سالم كه هنوز به ويروس آلوده نشده‌اند مقاومت ايجاد مي‌كند.

34)   ساده‌ترين موجودات زنده‌اي كه ساختار سلولي دارند باكتري‌ها هستند.

35)   كپسول و تاژك در بسياري از باكتري‌ها وجود ندارد.

36)   باكتري‌ها از طريق توليد سم و يا تخريب سلول‌هاي بدن بيماري ايجاد مي‌كنند و به سلول‌هاي بدن آسيب مي‌رسانند.

 

مدیریت وبلاگ بوکانیان بازدید : 316 چهارشنبه 04 تیر 1393 نظرات (0)

در مطلب زير خلاصه‌اي از نكات زيست‌شناسي و ازمايشگاه 2 آورده شده است. اميدواريم مطالعه‌ي آن براي امتحانات پايان سال شما مفيد باشد.

1)     پادتن‌ها به روش‌هاي مختلفي آنتي‌ژن‌ها را غيرفعال مي‌كنند كه در ساده‌ترين روش، پادتن به آنتي‌ژن‌هاي سطح ميكروب‌ها متصل مي‌شود. اين عمل موجب ممانعت از اتصال و تاثير ميكروب‌ها بر سلول‌هاي ميزبان و به علاوه تسهيل و افزايش فاگوسيتوز توسط ماكروفاژها مي‌شود.

2)     لنفوسيت T، مستقيما به سلول هاي آلوده به ويروس و سلول‌هاي سرطاني حمله مي‌كند و با توليد پروتئين پرفورين باعث ايجاد منفذ در آن‌ها و مرگ آن‌ها مي‌شود.

3)     توليد پرفورين در بيماري‌هاي ويروسي يا سرطان رخ مي‌دهد.

4)     سلول‌هاي Tي كشنده‌ي سالم، پرفورين مي‌سازند در حالي‌كه اينترفرون از سلول‌هاي آلوده به ويروس، هيستامين از بافت‌هاي آسيب‌ديده در محل التهاب و ترومبوپلاستين از سلول‌هاي آسيب‌ديده‌ي جدار رگ‌ها مي‌توانند ترشح شوند.

5)     باز شدن كانال‌هاي دريچه‌دار سديمي و سپس كانال‌هاي دريچه‌دار پتاسيمي باعث ايجاد پتانسيل عمل مي‌شوند، ولي پس از بسته شدن اين دريچه‌ها، افزايش فعاليت پمپ سديم-پتاسيم موجب برقراري پتانسيل آرامش مي‌شود و غلظت يون‌ها به حالت اوليه برمي‌گردد.

6)     براي ساخت و ترشح انتقال‌دهنده‌هاي عصبي علاوه بر محرك‌هاي مختلف محيطي، عوامل هورموني نيز دخالت دارند.

7)     مواد مخدر در تسكين درد و القاي خواب نقش دارند و به همين دليل بعضي مواد روان‌گردان به عنوان دارو نيز استفاده مي‌شوند.

8)     پرده‌ي مننژ سه لايه‌اي در پستانداران وجود دارد و وظيفه‌ي آن حفاظت و تغذيه‌ي بافت عصبي است.

9)     دستگاه عصبي خودمختار دو بخش دارد: اعصاب سمپاتيك و اعصاب پاراسمپاتيك

10)اعصاب پاراسمپاتيك: باعث برقراري حالت آرامش و انجام فعاليت‌هاي عادي بدن مي‌شود مانند كاهش فشار خون و ضربانقلب و آغاز فعاليت‌هاي گوارشي

11)اعصاب سمپاتيك: باعث ايجاد حالت آماده‌باش در بدن مي‌شود. مثل افزايش فشار خون، ضربان قلب و تنفس و هدايت جريان خون به قلب و ماهيچه‌هاي اسكلتي

12)بافت ماهيچه‌ي صاف از سلول‌هاي رشته‌اي و غيرمنشعب ساخته مي‌شود. درون شبكه‌ي ساركوپلاسمي آن‌ها مقدار زيادي ذخيره‌ي كلسيم وجود دارد. فعاليت اين ماهيچه‌ها توسط اعصاب خودمختار صورت مي‌گيرد.

13)همه‌ي اعمال بدن يك فرد با آسيب به مخچه غير دقيق انجام نمي‌شوند مثل انعكاس‌هاي نخاعي.

14)در ميان جانداران هيدرشبكه‌ي عصبي دارد و فاقد مغز و طناب عصبي است. پلاناريا كه از كرم‌هاي پهن است دو طناب عصبي موازي در دو طرف بدن خود دارد كه اجتماعي از رشته‌هاي عصبي آكسون و دندريت است و فاقد جسم سلولي مي‌باشد.

15)در بي‌مهره‌ها مانند بندپايان، طناب عصبي شكمي با تعدادي گره (محتوي جسم سلولي نورون‌ها) و در مهره‌داران، طناب عصبي پشتي (نخاع) وجود دارد. در نخاع مهره‌داران جسم سلولي نورون‌ها در بخش خاكستري و رشته‌هاي عصبي در بخش سفيد وجود دارند.

16)حشرات طناب عصبي شكمي با تعدادي گره دارند.

17)ماهيچه‌هاي حلقوي دور چشم انسان، از نوع ماهيچه‌ي اسكلتي است كه بين تارها (ميون‌ها)ي آن، سيمان پيوندي وجود دارد و مجموعه‌ي ميون‌ها وسط بافت پيوندي احاطه مي‌شوند.

18)شيپور استاش با انتقال هوا از حلق به گوش مياني موجب تعديل فشار هوا در دو طرف پرده‌ي صماخ مي‌شود تا ارتعاش در اين پرده به درستي صورت بگيرد.

19)كار اصلي دستگاه درون‌ريز ترشح هورمون‌هاست و يكي از اعمال اصلي هورمون‌ها، حفظ حالت پايدار بدن (هومئوستازي) است.

20)افزايش غير طبيعي هورمون‌هاي تيروئيدي موجب بي‌قراري و اختلال در خواب مي‌شود. اين حالت نمي‌تواند با كم شدن فعاليت پمپ سديم-پتاسيم مطابقت داشته باشد چون فعاليت برخي نورون‌ها در بدن زياد مي‌باشد، به خصوص نورون‌هايي كه در افزايش ضربان قلب دخالت دارند.

21)هيپرتيروئيديسم باعث افزايش سوخت و ساز بدن مي‌شود. در بيماران مبتلا، علائمي از جمله بي‌قراري ، اختلالات خواب، افزايش ضربان قلب و كاهش وزن (افزايش انرژي در دسترس بدن) مشاهده مي شود.

22)در فرايند ترانسفورماسيون باكتري با دريافت مواد ژنتيك از محيط خارج، در خصوصيات ظاهري خود تغييراتي پديد مي‌آورد. ترانسفورماسيون فقط زماني رخ مي‌دهد كه DNA تخريب نشده باشد.

23)پيوند فسفودي‌استر بين فسفات از يك نوكلئوتيد و قند از نوكلئوتيد ديگر برقرار مي‌شود.

24)آنزيم DNAپليمراز هم همانندسازي را انجام مي‌دهد و هم ويرايش DNAي دختر را.

25)در سيتوكينز سلول‌هاي جانوري و ديگر سلول‌هاي يوكاريوت بدون ديواره، كمربندي از رشته‌هاي پروتئيني در ميانه‌ي سلولايجاد مي‌شود. در گياهان آوندي بدون دانه مانند سرخس (نهانزادان آوندي) سلول داراي ديواره است. جسم گلژي با تشكيل وزيكول‌هايي حاوي مواد سازنده‌ي ديواره‌ي سلولي باعث ايجاد صفحه‌اي در ميانه‌ي سلول مي‌شود. اين صفحه در واقع يك ديواره‌ي سلولي احاطه شده با غشا است و باعث تقسيم سيتوپلاسم مي‌شود.

26)در مرحله‌ي S از چرخه‌ي سلولي، كروماتين‌ها هنوز فشردگي و تراكم لازم را پيدا نكرده‌اند و در پروفاز اين روند فشردگي همچنان ادامه مي‌يابد.

27)همه‌ي سلول‌هاي يوكاريوتي كه تقسيم سلولي را انجام مي‌دهند در شروع تقسيم سلولي، رشته‌هاي دوك را توليد مي‌كند.

28)در فرايند توليدمثل غيرجنسي زاده‌ها از تكثير يك سلول (مثل آميب، مخمر و باكتري) يا بخشي از پيكر يك والد (مثل اسپيروژير، هيدر و گياهان) حاصل مي‌شوند.

29)بين دو تقسيم ميوز 1 و 2 ماده‌ي ژنتيك افزايش نمي‌يابد. (DNA همانندسازي نمي‌كند.)

30)گامت‌ها هميشه n كروموزومي نيستند ،بلكه عدد كروموزومي آن‌ها نصف عدد كروموزومي فرد سازنده‌ي گامت است.

31)فردي كه ناقل هموفيلي و به ظاهر سالم است، جنسيت او زن است چرا كه هموفيلي يك صفت وابسته به جنس مغلوب بوده و مردان (XY) نمي‌توانند ناقل آن باشند.

32)در بازدانگان مثل كاج، بافت حاوي مواد غذايي دانه (آندوسپرم) قبل از لقاح به وجود مي‌آيد ولي در نهان‌دانگان بافت غذايي (آلبومن) پس از لقاح تشكيل مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

33)كيسه‌ي گرده در بازدانگان (مانند كاج) و نهان‌دانگان همتاي هاگدان در خزه و سرخس است چون هر دو با ميوز هاگ توليد مي‌كنند.

34)كاج از بازدانگان است. اركيده در گروه نهان‌دانگان قرار دارد، در بازدانگان اندوخته‌ي دانه بخشي از گامتوفيت ماده (آندوسپرم) است در حالي كه در نهان‌دانگان اندوخته‌ي دانه (آلبومن يا لپه) مي‌باشد.

35)آندوسپرم در كاج همتاي كيسه‌ي روياني در نهان‌دانگان و گامتوفيت ماده است.

36)پولك مخروط ماده مربوط به اسپوروفيت كاج و همتاي برچه است.

37)در نهان‌دانگان سلول زايشي مولد دو گامت نر بدون تاژك است.

38)رشد پسين در همه‌ي گياهان چوبي و در بعضي از گياهان علفي وجود دارد.

39)هورمون آبسزيك اسيد در پاسخ به شرايط خشكي محيط موجب بسته شدن روزنه‌ها مي‌شود كه اين عمل با كاهش فشار تورژسانسي در سلول‌هاي نگهبان صورت مي‌گيرد، زيرا در اين صورت سلول‌هاي نگهبان از حالت تورم خارج و به هم نزديك خواهند شد و روزنه بسته مي‌شود.

40)هورمون‌هاي محرك رشد گياهان در كشاورزي:

هورمون

محل توليد

كاربرد

اكسين

رئوس ساقه‌ها

براي ريشه‌دار كردن قلمه‌ها و توده‌هاي تمايزنيافته

سيتوكينين

رئوس ريشه

براي تشكيل ساقه از سلول‌هاي تمايزنيافته

ژيبرلين

ساقه‌ها و دانه‌هاي در حال نمو

درشت كردن ميوه‌هاي بدون دانه

 

41)اكسين در رئوس ساقه‌ها توليد مي‌شود و باعث ريشه‌دار شدن مي‌شود.

42)سيتوكينين در رئوس ريشه توليد مي‌شود و باعث ساقه‌دار شدن مي‌شود.

43)ماده‌اي كه به همراه اكسين در كشت بافت ريشه‌زايي را تحريك مي‌كند سيتوكينين است كه موجب افزايش مدت نگهداري ميوه‌ها مي‌شود.

44)كار حفاظت و تغذيه‌ي جنين در پستانداران، بر عهده‌ي جنس ماده است.

45)هورمون LH موجب تحريك سلول‌هاي بينابيني بيضه براي ترشح تستوسترون مي‌شود، FSH به همراه تستوسترون موجب تحريك اسپرم‌سازي مي‌شود.

46)غده‌ي وزيكول سمينال يك غده‌ي برون‌ريز است و ترشحات خود را به ميزراه مي‌ريزد.

47)در انسان، همراه با تقسيمات اوليه‌ي تخم در لوله‌ي فالوپ، سلول‌هاي حاصل اندازه‌ي كوچك‌تر ولي نسبت سطح به حجم بيشتري پيدا مي‌كنند.

 

مدیریت وبلاگ بوکانیان بازدید : 831 چهارشنبه 04 تیر 1393 نظرات (0)

رون ها را از لحاظ میلین دار بودن و نبودن، قطر فیبر و عملکرد و شکل ظاهری تقسیم بندی می کنند که در ذیل به شرح آن ها می پردازیم.

انواع سلول های عصبی

عملکرد:

از نظر عملکردی نورون ها را می توان به سه دسته ی نورون های حسی، نورون های حرکتی و نورون های رابط یا بینابینی تقسیم بندی کرد:

 

انواع سلول های عصبینورون های حرکتی پیام عصبی را از مراکز فرماندهی به سمت هدف که می تواند سلول ماهیچه و یا یک غده باشد منتقل می کند.
 

انواع سلول های عصبینورون حسی همان نورونی است که در نخاع قرار دارد و پیام های حسی را به سمت مراکز فرماندهی ارسال می کند.

 

انواع سلول های عصبینورون های رابط یا بینابینی به دو دسته تقسیم می شوند:

 

1) نورون هایی که آکسون آن ها هرگز ماده خاکستری را ترک نمی کند و فاقد میلین هستند و فقط در ماده خاکستری ارتباط بین قسمت های مختلف را بر قرار می کند. به این نورون ها، نورون رابط ناحیه ای نیز گفته می شود.
2) نورون های که شبیه نورون های حرکتی بوده و پیام را از یک قسمت سیستم عصبی مرکزی به جای دیگرمی برند. این نورون ها می توانند دارای میلین باشند. به نورون ها ، نورون های رابط فرافکن گفته می شود.

 

از نظر ظاهری:

بر اساس شکل ظاهری نورون ها را به تک قطبی، تک قطبی کاذب، دوقطبی، چندقطبی تقسیم بندی می کنند.

در نورون تک قطبی، از یک قسمت سلولی یک شاخه خارج می شود و بعد به چند شاخه تقسیم می گردد.

در نورون تک قطبی کاذب: قسمت خارج شده از سلول به دو شاخه تقسیم می شود و به شکل T در می آید.

در نورون های چند قطبی نیز چندین شاخه از آن ها خارج می شود.

انواع سلول های عصبی

از نظر میلین دار بودن یا نبودن و قطر:

از این منظر به سه دسته تقسیم بندی می شوند:

 

انواع سلول های عصبینورون های میلین دار A که دارای بیشترین قطرند و بیشترین سرعت انتقال پیام را نیز دارند.

انواع سلول های عصبینورون های میلین دار B  که در سیستم عصبی خودکار دیده می شوند.

انواع سلول های عصبینورون های بدون میلین C که کمترین قطر را داشته و در نتیجه کم ترین سرعت را نیز دارا می باشند.

 

هر کدام از این انواع نورن های A,B,C تسیم بندی می شوند که خارج از حوصله این طرح است.

انواع سلول های عصبی

سلول های گلیال:

این سلول ها در لابه لای نورون ها قرار دارند و نقش محافظتی دارند. تعداد آن ها 15-10 برابر نورون هاست. این سلول ها

 

 انواع سلول های عصبینیز به دو قسمت محیطی و مرکزی تقسیم بندی می شوند.

 

انواع سلول های عصبینوع محیطی همان سلول های شوان هستند در ساختن میلین در رشته  های عصبی محیطی نقش دارند.

 

 

نوع مرکزی به سه دسته تقسیم بندی می گردد:
 

الف) میکروگلیا:

همان سلول های ماکروفاژی اند که هم در ماده خاکستری و هم در ماده سفید دیده می شوند و دارای زواید زیاد هستند.

انواع سلول های عصبی

ب) اولیگودندروسیت ها:

این سلول ها نیز هم در ماده سفید و هم در ماده خاکستری قرار دارند. آن هایی که در ماده سفید هستند کارشان ساختن میلین برای سلول های سیستم عصبی مرکزی است.

انواع سلول های عصبی

ج) آستروسیت ها:

این سلول ها از بقیه سلول ها بزرگ ترند و تعدا آن ها نیز بیشتر است و دارای اعمالی مانند ترمیم سیستم عصبی مرکزی، تغذیه نورون ها، جلوگیری از تداخل سیناپس ها با هم ، حذف پتاسیم های اضافی مایع خارج سلولی، حذف برخی نوروترانسمیترها از شکاف سیناپسی

انواع سلول های عصبی

دو نکته:

1)  روند میلین سازی در سلول های الیگودندروسیت در سیستم عصبی مرکزی به این شکل است که هر کدام چند سلول عصبی را میلین دار می کنند اما در سلول های شوان هر کدام فقط یک سلول را میلین دار می کنند.

 

2)  در نوروگلیا ها، پتانسیل عمل ایجاد نمی گردد.      

مدیریت وبلاگ بوکانیان بازدید : 234 چهارشنبه 04 تیر 1393 نظرات (0)

واسه اونایی که رشته معماری می خونن

 

فقط به عشق دوست دخترم روز شنبه هفتم تیر 93 کلی روش خوب واسه موفقیت تو کنکور یادتون میدم

 

 

البته با تشکر از دوست خوبم نبی شاهی ( داتشجوی مهندسی معماری شهر تبریز )

 

توصیه هایی آمیخته از روش های نبی شاهی و فوت کوزه گری های شایان نعلبندی 

مدیریت وبلاگ بوکانیان بازدید : 153 چهارشنبه 04 تیر 1393 نظرات (0)

دکتر حسین توکلی در روزهای واپسین مانده به کنکور سراسری 1393 به داوطلبان توصیه کرد که مرور نکات درسی را متوقف و از مطالعه مطلب جدید پرهیز کنند.

 

وی با اشاره توزیع کارت کنکور از طریق سایت سازمان سنجش افزود: داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی ثبت نام کرده اند باید کارت‌های ورود به جلسه هر گروه را همزمان و حداکثر تا تاریخ چهارم تیرماه از سایت سازمان دریافت کنند.

 

 

مشاورعالی سازمان سنجش در ادامه با تاکید بر اینکه داوطلبان باید در موعد مقرر در حوزه حضور پیدا کنند گفت: از ورود داوطلبی که بعد از بسته شدن درهای حوزه برسد ممانعت می‌شود.

 

توکلی در مورد فرم نظرخواهی که در حوزه به داوطلبان تحویل داده می‌شود اظهار کرد: داوطلبان توجه کنند پاسخ‌ها باید در خود فرم زده شود و پاسخ دادن یا پاسخ ندادن به این فرم تاثیری در نتیجه نهایی آزمون نخواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه دفترچه سوالات و پاسخ نامه در کیسه‌ای که در آن با سیستم حرارتی بسته شده است قرار می‌گیرد گفت: داوطلب قبل از باز کردن کیسه باید از انطباق مشخصات خود با مشخصات درج شده روی کیسه مطمئن شود.

 

مشاورعالی سازمان سنجش بااشاره به تفاوت چینش سوالات در دفترچه داوطلبان با یکدیگر درمورد دلیل این امر گفت: این فرایند برای جلوگیری از تقلب‌های چشمی سر جلسه انجام شده است و ربطی به کیفیت و سطح سوالات ندارد.

 

 

لزوم همراه داشتن کارت شناسایی

توکلی در ادامه تاکید کرد: همراه داشتن اصل شناسنامه یا کارت ملی به همراه چند مداد سیاه رنگ، مداد تراش، مداد پاک‌کن و سنجاق ضروری است.

همچنین لیست وسایل غیر مجاز از جمله ماشین حساب و موبایل و ... در دفترچه راهنمایی که روی سایت قرار دارد ذکر شده است. به داوطلبین توصیه می‌کنم این دفترچه را با دقت بخوانند.

 

 

دفترچه سوالات را ورق نزنید

 

مشاورعالی سازمان سنجش به داوطلبین توصیه کرد: هنگامی که داوطلبین دفترچه سوالات را دریافت می‌کنند آن را ورق نزنند. زیرا ممکن است با سوالی مواجه شوند که به طور اتفاقی پاسخ آن را نمی‌دانند و این باعث بروز استرس در آن‌ها خواهد شد.

وی همچنین توصیه کرد : داوطلبان کنار هر سوالی که در پاسخ دادن به آن شک دارند علامتی قرار دهند تا در پایان قادر به شناسایی و بررسی دوباره سوالات باشند.

توکلی در پایان با تقدیر از حمایت خانواده‌ها از فرندانشان گفت: به والدین توصیه می‌کنم در این روزها از بروز هرگونه رفتاری که باعث ایجاد استرس در فرزندانشان می‌شود جلوگیری کنند.

تعداد صفحات : 33

درباره ما
Profile Pic
یه وبلاگ آموزشی همراه با مصاحبه و نظرسنجی و تدریس نکات آموزشی دروس مختلف در پایه و پیش.ضمنا کلیه حقوق این وبلاگ متعلق به مدیریت وبلاگ بوکانیان (شایان نعلبندی ) می باشد و هرگونه کپی برداری از لحاظ شرعی حرام مطلق است شماره تماس با مدیریت :09304220087 به خاطر بسپارید قندیل تندیس قطره هایی ست که تسلیم جاذبه ی آب و زمین نشده اند
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    بیشتر دوست دارید کدام مطالب در سایت قرار گیرند
    از عملکرد دهکده کنکور راضی هستید؟
    به دهکده خودمونی داوطلبان کنکور شهرستان بوکان خوش هاتن
    مدیریت وبلاگ :شایان نعلبندی

    آمار سایت
  • کل مطالب : 495
  • کل نظرات : 121
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 33
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 62
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 155
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 514
  • بازدید ماه : 2,516
  • بازدید سال : 16,276
  • بازدید کلی : 216,375
  • کدهای اختصاصی

    تعبیر خواب آنلاین

    
  • اس ام اس فارسی
  • دیکشنری

    کد نمایش آب و هوا

    کد نمایش آب و هوا

    الکسا

    ابزار وبلاگ


    استخاره آنلاین با قرآن کریم
    


    داستان روزانه
    داستان کوتاه روزانه